Viestintämarkkinalakiin 25.5. tulevien muutosten myötä puhelinnumero on jatkossa siirrettävissä toiselle teleyritykselle myös määräaikaisen sopimuksen keston aikana.
On kuitenkin huomattava, että asiakas joutuu tällöin maksamaan vanhan sopimuksen kiinteät maksut sopimusajan loppuun asti.
Tämä muutos koskee sekä kuluttaja- että yritysasiakkaita ja voimassa olevia sopimuksia.
Jatkossa kuluttaja-asiakkaiden toistaiseksi voimassa olevien sopimusten irtisanomisaika on lakisääteisesti kaksi viikkoa. Yritysasiakkaiden osalta noudatetaan teleyrityksen sopimusehtoja.
Uutta sopimusta tarjoavan teleyrityksen myyjän tulee aina myyntitapahtuman yhteydessä kysyä asiakkaalta, onko tällä määräaikainen sopimus ja kertoa velvollisuudesta maksaa siihen liittyviä maksuja sopimuksen loppuun asti, vaikka puhelinnumero siirtyisikin uudelle operaattorille, toteaa AinaCom Oy:n tuotteista ja palveluista vastaava johtaja Kari Tavisalo.